Czym jest franczyza?

Franczyza jest typem więzi pomiędzy uczestnikami rynku, w jakim jedna ze stron (franczyzodawca) przenosi na odmienną stronę (franczyzobiorcę) za opłatą prawo do określonego typu działalności, stosując przygotowany typ biznesowy. To zaawansowana metoda licencjonowania, w jakiej jedna ze stron (franczyzodawca) daje innej stronie (franczyzobiorcy) prawo do darmowego funkcjonowania w jego imieniu, za pomocą znaków towarowych i/lub firmy franczyzodawcy.

Czym jest franczyza?

Franczyza jest to metoda kooperacji pomiędzy dwoma inwestorami oraz przedsiębiorstwami. Przy czym oba owe przedsięwzięcia są od siebie zupełnie niezależne, natomiast współpraca jest tylko w dokładnie wskazanym obszarze. Stronami współpracy jest franczyzodawca oraz franczyzobiorca. Reguły współpracy poprawia natomiast umowa franczyzy. Zgodnie z nią franczyzobiorca może działać pod firmą przygotowaną poprzez franczyzodawcę. Może korzystać z jej znaków towarowych, logotypów, pełnej identyfikacji wizualnej, przebiegów technicznych i realizowanego centralnie marketingu. Franczyzobiorca natomiast musi za ową możliwość zapłacić. Często także franczyzodawca bierze udział w zyskach franczyzobiorcy.

Zalety oraz wady dla franczyzobiorcy

Pierwszą oraz główną korzyścią dla franczyzobiorcy jest korzystanie z przetestowanego pomysłu na biznes. Sklep franczyzowy ma już właściwą renomę, zatem nie można narzekać na brak zaangażowania. Postanowienia umowy zapewniają pomoc oraz poparcie na każdym kroku wykonywania działalności, zatem franczyzobiorca może liczyć na wsparcie np. przy doborze asortymentu lub lokalizacji, natomiast również potrzebne szkolenia w sprawach rekrutacyjnych lub księgowych. Franczyzobiorca ponosi jednakże całą odpowiedzialność za sklep franczyzowy oraz wszystkie działania mające niekorzystny wpływ na wygląd firmy. Niestety, ma jednakże ograniczoną swobodę – każdy pomysł musi być omawiany z franczyzodawcą.

 

Czemu należałoby zainteresować się franczyzą?

Franczyza to świetny pomysł dla młodych inwestorów, jacy pragną mieć swój interes, ale nie mają jeszcze swego doświadczenia w sprawie zarządzania oraz marketingu. Atutem założenia interesu franczyzowego jest też fakt, że dużo spośród nich nie potrzebuje ogromnego pieniądza startowego. Pokazowo gdy zdecydujemy się na założenie restauracji owego rodzaju to do początku starczy nam tylko kilkadziesiąt tysięcy. Co więcej, możemy spodziewać się, iż już na starcie niezabranie nam konsumentów. W końcu będziemy sprzedawać artykuły znanej oraz cenionej już firmy.

Otwarcie franczyzy w Europie

Ustawodawstwo franczyzowe różni się w konkretnych regionach. Istnieje jednakże Europejski Kodeks Postępowania, jaki ma szerokie postanowienia franczyzowe. Gdy idzie o prawo Doubin Law, określa ono umowy franczyzowe we Francji, w tymże przymus franchisingu francuskiego zapewnienia franczyzobiorcy danych przed zatwierdzeniem umowy. Taka czytelność gwarantuje, iż przed zatwierdzeniem umowy franczyzobiorca jest właściwie powiadomiony o wszelkich działaniach podejmowanych przez franczyzodawcę.

Więcej informacji

Znajdź więcej informacji na stronie https://franczyzawpolsce.pl/ – branżowy portal o rynku franczyzowym w Polsce.